Sähköisyys tulee vesistöliikenteeseen

Täysin sähköinen lossi Ellen liikennöin Etelä-Tanskassa, ja johtaa tietä ympäristöystävälliseen, päästöttömään saaristoliikenteeseen.


Sähköistyminen tulee nyt myös vesistöliikennöintiin. Lossiliikenteen Tesla, täysin sähköinen alus Ellen johtaa esimerkkiä päästöttömästä saaristoliikenteestä. Etelä-Tanskassa Ærøn ja Alsin saarien välillä liikennöivä Ellen on uuden sukupolven lossi, joka tarjoaa pilkahduksen tulevaisuudesta. Keskikokoisen auto- ja matkustajalautan voimalähteenä toimivat akut, jotka latautuvat maissa. Yksi lataus riittää kyydittämään Elleniä noin 40 km. Uusi lautta korvaa reitillä ennen liikennöineen, dieselmoottoroidun aluksen joka oli lähestymässä käyttöikänsä loppua.

Sähköisyydessä monia etuja

Lossi on liikennöinyt menestyksekkäästi nyt vuoden ajan. Paikalliset asukkaat ovat ottaneet Ellenin innostuneina vastaan. Sen päästöttömyys, hiljaisuus ja pakokaasujen puuttuminen ovat keränneet matkustajilta kiitosta. Käyttäjätutkimuksissa matkustajat ovat raportoineet olevansa ”erittäin” tai ”hyvin tyytyväisiä” Ellenin toimintaan.

Sähköinen lossi on myös taloudellinen valinta. Huolimatta korkeista aloituskustannuksista se maksaa itsensä takaisin 5-8 vuoden päästä käyttöönotosta, latauskustannukset mukaan lukien. Sähköinen teknologia myös kehittyy ja muuttuu jatkuvasti edullisemmaksi.

Ellenin konehuoneessa. Kuva: Halfdan Abrahamsen, Ærø EnergyLab

Eu:n tukemana

Ellen kehitettiin E-Ferry projektin puitteissa – hanke, jonka nelivuotisen keston aikana tavoitteena oli luoda prototyyppi ja demonstraatio uuden sukupolven täysin sähköisestä auto- ja matkustajalossista. Projekti sai rahoitusta EU:n Horizon 2020 –tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta 15 milj. euroa. Hanketta koordinoi Tanska, ja mukana olivat lisäksi Suomi, Kreikka, Saksa, Sveitsi. Yhteistyökumppaneina projektissa oli vesistöliikennöitsijöitä, merentutkimusorganisaatioita, teollisuuden organisaatioita, viranomaisia ja muita sidosryhmiä.

Projekti on saatettu menestyksekkäästi loppuun, ja Ellen on siirtynyt prototyyppi- ja demonstraatiovaiheesta yksinkertaisesti palvelemaan paikallisia asukkaita luotettavasti päivittäin.

Sähköisiä losseja on käytössä myös muualla, mm. Norjassa ja Ruotsissa, ja sähkö- ja akkutekniikan kehittyessä on syytä odottaa, että sähkökäyttöisiä aluksia tullaan näkemään yhä laajemmassa käytössä.

Kuvat: Halfdan Abrahamsen, Ærø EnergyLab